Influenssarokotukset kaudella 2022-2023: Rokottaminen aloitetaan marraskuun alussa

Julkaistu 6.10.2022 klo 15.00

Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä rokotetaan influenssarokotteella THL:n kansallisen ohjeen mukaan heitä, joiden terveydelle influenssa aiheuttaa oleellisen uhan tai joiden terveydelle rokotuksesta on merkittävää hyötyä.

Maksuton influenssarokote tarjotaan seuraaville ryhmille:

• raskaana olevat naiset
  • kaikki 65 vuotta täyttäneet
  • kaikki 6kk - 6 vuoden ikäiset lapset
  • sairautensa tai hoitonsa vuoksi riskiryhmiin kuuluvat
  • erittäin vakavalle influenssalle alttiiden henkilöiden lähipiiri
    • lähipiirin kuuluvat toistuvasti lähikontaktissa olevat, joita ovat samassa asunnossa asuvat tai viikoittain kasvokkain tekemissä olevat henkilöt
  • varusmiespalveluksensa aloittavat miehet ja vapaaehtoisen asepalveluksen aloittavat naiset
  • potilastyötä tekevä sosiaali- ja terveydenhuollon sekä lääkehuollon henkilöstö

Vuonna 2021 tehdyllä asetusmuutoksella pyritään osaltaan varmistamaan, että kansallisen rokotusohjelman influenssarokotteet riittävät influenssarokotusten kohderyhmille.

Jos on oikeutettu maksuttomaan influenssarokotukseen, ohjeita ajanvaraukseen voi katsoa oman kunnan verkkosivuilta. KSSHP.n kunnat aloittavat riskiryhmiin kuuluvien asukkaidensa rokottamisen marraskuun alussa. Kunnat tiedottavat alueellaan, milloin, mistä ja miten influenssarokotteen saa. Influenssarokotteen yhteydessä on mahdollista saada koronarokotteen tehosteannos, jos edellisestä koronarokotteesta on kulunut vähintään 3 kuukautta.

KSSHP:n potilaiden ja asiakkaiden välittömään hoitoon tai huoltoon osallistuvan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä lääkehuollon henkilöstön influenssarokottamisen hoitaa Työterveys Aalto. Työterveys Aalto ei rokota koronatehosterokotteella henkilöstöä. Jos KSSHP:n työntekijä kuuluu lääketieteelliseen riskiryhmään, tulee koronarokotetehoste hakea omasta kunnasta.