Kuntoutuminen alavatsakielekeleikkauksen jälkeen (TRAM/DIEP)

 

Alavatsakielekeleikkauksen jälkeinen varoaika on noin kahdeksan viikkoa.
Tänä aikana vältä raskaiden taakkojen (yli 1-2kg) nostamista ja kantamista.

 

undefined   Käytä sairaalasta saamaasi elastista vatsan tukivyötä kuusi viikkoa leikkauksen jälkeen tai sinulle kotiutuessa erikseen annetun ohjeen mukaan.

Pue tukivyö päällesi ennen vuoteesta ylösnousua ja käytä liikkeellä ollessasi. 
     
undefined   Varoaikana nouse vuoteesta kyljen kautta ja vältä vatsalihaksilla ponnistamista.
     
undefined   Kävely on suositeltavaa liikuntaa. Kävely auttaa toipumaan leikkauksesta parantaa yleiskuntoa sairaalassaolon jälkeen.

Kävellessä pyri pitämään hartiat rentoina ja ryhti mahdollisimman hyvänä leikkaushaavan kiristyksestä huolimatta.

Pyri kävelemään päivittäin tai lähes päivittäin. Aloita pienistä matkoista ja lisää kävelymatkaa nousujohteisesti voinnin mukaan.

 

 

 

 

2 viikon kuluttua leikkauksesta voit aloittaa hyvin kevyen vatsalihasharjoittelun. Tämän tarkoituksena on saada vatsalihasten toimintakyvyn palautuminen käyntiin, jotta ne myöhemmin kestävät normaaleja päivittäisiä toimia.

Tee tämä harjoite 5 - 6 päivänä viikossa.

undefined   undefined   Selinmakuulla polvet koukussa, kädet vartalon vierellä. Nosta uloshengityksellä päätä alustasta ja vie leukaa kohti rintaa. Sisäänhengityksellä laske pää rauhallisesti takaisin alustalle.

Toista liike hengityksen tahdissa 3 x 5 - 15 kertaa.

2 viikon kuluttua leikkauksesta voit aloittaa myös kevyen vatsalihasten venyttelyn. Tämän tarkoituksena on palauttaa lihasten joustavuus ennalleen, ehkäistä haavasta muodostuvan arven kiristymistä sekä kohentaa vartalon ryhtiä.

Tee tämä venytysharjoite jokaisen vatsalihasharjoituksen jälkeen (5 - 6 päivänä viikossa).

undefined   undefined   Selinmakuulla jalat suorina, kädet vartalon vierellä. Nosta sisäänhengityksellä kädet pään yli vartalon jatkeeksi. Laske uloshengityksellä kädet takaisin vartalon vierelle.

Toista liike hengityksen tahdissa 3 x 2 - 5 kertaa.

6 viikon kuluttua leikkauksesta voit aloittaa vatsalihasten kevyehköt voimaharjoitukset.

undefined   undefined   Selinmakuulla polvet koukussa, kädet ristissä rinnalla. Nosta uloshengityksen aikana pää, hartiat ja yläselkä alustasta. Sisäänhengityksen aikana palaa rauhallisesti jarruttaen takaisin alkuasentoon.

Toista liike hengityksen tahdissa 3 x 5 - 15 kertaa.

2 kuukauden kuluttua leikkauksesta voit palata pikkuhiljaa entisiin harrastuksiin.

 

Fysioterapeutti: _______________________________